Śmierć bliskiej osoby zawsze jest trudnym doświadczeniem, które wiąże się z bólem emocjonalnym. W tej ciężkiej sytuacji, rodzina zmarłego musi zmierzyć się z niezbędnymi formalnościami. Jakie są procedury związane ze śmiercią w szpitalu?
Pierwsze chwile po śmierci w szpitalu – jak wyglądają?
Pierwszym krokiem jest poinformowanie o zgonie lekarza prowadzącego lub pełniącego aktualnie dyżur. Wystawia on kartę zgonu, a jeśli przyczyna nie jest jednoznaczna – niezbędne jest przeprowadzenie sekcji. Po dopełnieniu przez pracowników szpitala wszystkich formalności, nadchodzi czas na powiadomienie najbliższych. Telefon otrzymuje osoba, którą zmarły wskazał za życia.
Jeśli nie została wyznaczona osoba odpowiedzialna za zorganizowanie pochówku, wskazuje się bliskiego z urzędu. W pierwszej kolejności prawo do organizacji pogrzebu ma małżonek, następnie krewni zstępni oraz wstępni. Dopiero później wyznacza się dalszą rodzinę. Osoby, które pełniły funkcje państwowe, mogą zostać pochowane przez organy państwa.
Krewny wyznaczony do zorganizowania pochówku ma obowiązek zgłoszenia się do szpitala w celu odbioru wszystkich rzeczy osoby zmarłej oraz wystawionej uprzednio karty zgonu. Przed odbiorem ciała bliskiego, niezbędna jest identyfikacja oczyszczonych uprzednio zwłok.
Śmierć w szpitalu – niezbędne formalności
Jednym z najważniejszych dokumentów jest karta zgonu. Warto pamiętać o tym, że jest ona wydawana w jednym egzemplarzu. Warto więc zaopatrzyć się w kilka kopii, które mogą przydać się podczas kontaktu z ubezpieczalnią, bankiem czy zakładem pogrzebowym.
Kolejnym etapem postępowania powinno być udanie się do Urzędu Stanu Cywilnego. Częstą wątpliwością jest to czy należy zgłosić się do oddziału właściwego dla miejsca zameldowania osoby zmarłej, czy dla gminy, na terenie której nastąpiła śmierć. Kartę zgonu trzeba przedstawić w gminie, w której miał miejsce zgon. Oprócz tego dokumentu należy mieć ze sobą również dowód osobisty osoby, która zmarła, a także swój własny. Warto też uprzednio zaopatrzyć się we wniosek z prośbą o otrzymanie odpisu aktu zgonu.
Po zrealizowaniu wszystkich niezbędnych kroków, które są wymagane przez Urząd Stanu Cywilnego, można udać się do kancelarii w parafii, w której planuje się organizację pogrzebu. Niezbędnym krokiem będzie też wybór zakładu pogrzebowego.
Jak zorganizować pogrzeb?
Po uzyskaniu wszystkich dokumentów, złożeniu ich w kancelarii parafialnej i Urzędzie Stanu Cywilnego, należy skontaktować się z zakładem pogrzebowym. Najlepszą decyzją będzie wybór firmy, która zajmie się organizacją pogrzebu kompleksowo. Warto zapytać o dostępne formy pochówku – obecnie istnieją – i są coraz częściej wybierane – możliwości inne niż tradycyjne. Należy do nich chociażby kremacja. Rozważając ten wybór, należy dowiedzieć się, ile kosztuje pogrzeb z kremacją. Oszacowanie koniecznych wydatków może zaoszczędzić sporą dawkę stresu.
Z reguły firma pogrzebowa nie tylko organizuje samą uroczystość pogrzebową, ale również przygotowuje do niej ciało zmarłego. Czasem pracownicy zamawiają nawet kwiaty i druki klepsydr pogrzebowych. Ważne są też obowiązki rodziny – należy do nich m.in wyznaczenie miejsca oraz daty, a także wybór trumny i pomnika. Warto wspomóc najbliższych osoby zmarłej w organizacji pogrzebu. Jest to bowiem przedsięwzięcie wymagające skupienia i podejmowania rozsądnych wyborów, które mogą okazać się zbytnim obciążeniem dla kogoś w żałobie.
Czy pogrzeb w obrządku katolickim to jedyna opcja? Obecnie coraz większa jest świadomość społeczna dotycząca możliwości organizacji pogrzebu świeckiego. Tę opcję mogą wybrać przede wszystkim osoby, które deklarują ateizm lub po prostu nie praktykują wyznawania religii. Ceremonię tego rodzaju przeprowadza mistrz ceremonii.
Leave a Comment